Condusul pe timp de iarnă vi se pare dificil? Sfaturi pentru șoferii cu puțină experiență în șofat

Ne așteaptă cel mai provocator sezon în materie de șofat, iar sosirea iernii ne face să fim puțin mai îngrijorați atunci când suntem la volan. Statistic, șoferii neexperimentați au mai multe șanse să fie implicați într-un accident de circulație. Însă chiar și nou-veniții se pot bucura de condus atunci când mașina și anvelopele lor sunt în stare bună.

„Iarna aduce variații meteo mari, iar schimbările de fricțiune cauzate de zăpadă și gheață îi pot surprinde pe șoferii neexperimentați. Vizibilitatea poate fi scăzută, iar mocirla și lapovița au un efect însemnat asupra direcției și distanțelor de frânare ale mașinii”, spune șoferul de testare Mika Kuusi de la Nokian Tyres.

Șoferii tineri sunt considerați novici în trafic. Există și mulți care conduc rar. Drumurile scurte între casă și magazine nu înseamnă experiență de condus pe timp de iarnă.

„Oamenii care conduc mai puțin au adesea probleme cu drumuri sau condiții meteo dificile. Șofatul în centrul orașului, blocarea în trafic, parcarea și condusul pe întuneric pot fi înfricoșătoare pentru noii șoferi”, a explicat Kuusi.

Controlul mașinii se îmbunătățește odată cu experiența

Potrivit Comisiei Europene, șoferii cu vârsta cuprinsă între 16 și 24 de ani sunt mult mai prezenți în statisticile privind accidentele și decesele. Ei se confruntă cu un risc de două până la trei ori mai mare de a avea un accident de mașină decât conducătorii auto mai experimentați. Accidentele în care sunt implicați șoferii tineri sunt adesea cauzate de pierderea controlului sau de viteze neregulamentare și au loc cel mai probabil pe timp de noapte.

Starea mașinii și cunoașterea caracteristicilor acesteia sunt esențiale pentru siguranță. Șoferii tineri conduc adesea mașini mai vechi care nu dispun de sisteme de asistență și de echipamente de siguranță de ultimă generație. În loc să conducă a doua mașină a familiei, tinerii șoferi ar trebui să conducă o mașină cât mai sigură posibil.

„Chiar și în cazul mașinilor mai noi, trebuie să fim conștienți de modul în care se vor comporta în condiții extreme. Revenirea la banda proprie după depășirea unei mașini pe timp de iarnă este un scenariu tipic pentru pierderea controlului”, spune Martin Dražík, manager de produs la Nokian Tyres Europa.

  1. Dražík ne reamintește că nici măcar sistemele automate sau echipamentele de siguranță ale unui SUV de mari dimensiuni nu pot menține greutatea pe șosea dacă viteza este prea mare.

Când conduceți rar, anvelopele bine întreținute sunt cea mai sigură alegere

Șoferii neexperimentați ar trebui să acorde o atenție specială și anvelopelor. M. Dražík le recomandă celor care conduc mai rar să aleagă cel mai bun model din cea mai nouă linie de produse.

„Cele mai noi modele de anvelope vor oferi întotdeauna o mai bună aderență, iar inovațiile la zi vor oferi un sentiment mai bun de control și siguranță pe drumurile foarte alunecoase. Noile anvelope sunt în stare bună, însă adâncimea benzii de rulare trebuie verificată în mod regulat. De asemenea, este importantă menținerea unei presiuni corecte a anvelopei”, ne amintește Martin Dražík.

Martin Dražík și Mika Kuusi, care au avut o carieră îndelungată în domeniul autoturismelor și anvelopelor, îi încurajează pe șoferii timizi:

„Mai ales pe timp de iarnă, puteți – și ar trebui – să fiți extrem de atenți în trafic. Singura modalitate prin care învățați să conduceți este să conduceți.”

Conduceți fără frică! – Sfaturi pentru șoferii neexperimentați:

  • Curajul se obține numai prin practică. Locurile de parcare goale, de exemplu, vă permit să vă testați vehiculul în diferite scenarii. De asemenea, vă puteți înscrie la cursuri la o școală pentru șoferi, chiar dacă aveți deja permis de conducere.
  • Ar trebui să conduceți în mod regulat pe suprafețe alunecoase, pentru a ști cum se va comporta mașina. De exemplu, pistele realizate pe lacuri înghețate sunt optime pentru acest scop. Dacă este necesar, puteți vizita și piste speciale de antrenament. Cu toate acestea, ele sunt adesea prea alunecoase și nu oferă aceeași senzație ca zăpada și gheața din realitate.
  • Șofatul cu calm este esențial. În loc să intrați în panică, să bruscați frânele și să încordați umerii, trebuie să fiți foarte atenți la posibilele locuri spre care să vă îndreptați și să încercați să mențineți controlul chiar și în cazul unor evenimente surpriză.
  • Verificarea presiunii în anvelope din când în când poate părea neimportantă, însă poate avea un impact major în timpul șofatului în condiții extreme. Autovehiculele cu presiune incorectă a anvelopelor se pot comporta ciudat în timpul depășirilor în mare viteză, de exemplu. Cum se verifică presiunea în anvelope.

Aceste sfaturi au fost furnizate de șoferul de testare Mika Kuusi de la Nokian Tyres și de managerul de produs Martin Dražík de la Nokian Tyres.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *